دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تنظیمات دیافراگم در دوربین عکاسی چیست

تنظیم نور ورودی به داخل دوربین عکاسی بسیار مهم و اثر مستقیمی بر کیفیت عکس ها داشته؛ این تنظیمات که اصطلاحاً دیافراگم نام دارد، با تعیین میزان روشنی یا تیرگی تصاویر باعث تار شدن پس زمینه و در نتیجه خلق عکس هایی با اندازه و حجم جدید می شود؛ همچنین به عنوان یکی از سه اصل اساسی عکاسی (ایزو و شاتر دو اصل دیگرند) تاثیر ویژه ای بر روی رزولوشن و وضوح تصاویر در سبک های مختلف عکاسی شده؛ به همین دلیل در ادامه با ویژگی های این تنظیمات پر کاربرد عکاسی بیشتر آشنا و نحوه بکار گیری آن معرفی می گردد.

دیافراگم دوربین عکاسی

سنسورهای داخلی دوربین بسیار به نور حساس و وردود بیش از حد یا نرسیدن نور به این سنسورها در زمان عکاسی، باعث ثبت عکس های تاریک و بی کیفیت می گردد؛ بنابراین داخل لنز دریچه ای برای کنترل نور در اختیار عکاسان قرار دارد که مانند مردمک چشم انسان با باز و بسته شدن، عبور نور را محدود می نماید؛ باز شدن این دریچه باعث افزایش حجم نور رسیده به داخل لنز و برعکس کوچکتر شدن آن توسط دیافراگم موجب نفوذ نور کمتر بوده؛ این دریچه در واقع شامل نه تیغه کنار هم و متحدالمرکز برای کوچک یا بزرگ کردن فضای داخلی لنز می باشد.

اثر دیافراگم بر تصاویر

1.میزان روشنایی تصاویر

نوردهی بخصوص هنگام عکاسی در محیط های بسته با نور کم، مانند خانه بسیار حائز اهمیت و رابطه مستقیمی با میزان روشنایی تصاویر دارد؛ به همین دلیل برای گرفتن عکس با روشنایی خوب باید دیافراگم باز و نور بیشتری به سنسورهای رسانید و برعکس هنگام عکاسی در روز های آفتابی باید دیافراگم را تا حد امکان کوچکتر کرد تا پرتو های اضافی نور خورشید موجب سیه شدن سوژه نشوند.

این مطلب را از دست ندهید   بهترین لنز برای تار شدن پس زمینه

همچنین با بررسی نور محیط و تنظیم لنز بر اساس آن، می توان عکس های با کیفیت تری گرفت و علاوه بر آن از تجهیزات داخلی دوربین در برابر نور شدید جلوگیری می نماید، البته نور فلش دوربین هم در زمان محاسبه میزان دیافراگم باید در نظر داشت.

2. شارپ بودن تصاویر

تمایز سوژه از پس زمینه را شارپ بودن تصویر گفته و نشان دهنده عمق میدان بهتر عکس می باشد؛ دیافراگم از جمله عوامل تاثیر گذار بر میزان شارپ بودن تصویر و علاوه بر آن باعث دستیابی به عمق میدان مناسب تر می باشد؛ در صورت تعیین میزان اشتباه برای تنظیمات دیافراگم، عمق میدان را کم و موجب خروج پس زمینه از نقطه فوکوس شده و دیگر تصویر شارپی نخواهیم داشت.

دیافراگم باز یا بسته چه زمانی مناسب است

بازتر کردن دیافراگم باعث کاهش عمق میدان، در نتیجه تار شدن تمام پس زمینه به جز سوژه می گردد؛ گاهی این تار بودن به قشنگی سوژه می افزاید و موجب بولد شدن آن در ذهن بیننده است؛ لذا بیشتر مناسب عکاسی از اجسام یا پرتره و همچنین عکسی به سبک بوکه ای به دلیل تار بودن پس زمینه می باشد.

اما کوچک تر کردن دیافراگ با کاهش نور اثر کمتری بر پس زمینه داشته و محو بودن آن نسبت به مورد قبلی محدودتر، بنابراین در عکاسی از طبیعت و ساختمان ها این گونه دیافراگم را تنظیم می نماییم.

محدوده دیافراگم لنز

حداکثر و حداقل میزانی که می توان دیافراگم لنز را باز و بسته نمود با حرف F نمایش و معمولا محدوده آن بر روی لنز ثبت گردیده؛ البته عدد حداکثر برای عکاسان بسیار مهم تر از حداقل میزان نور ورودی است، چرا که مشخص کننده حداقل جذب نور توسط لنز و میزان قابلیت آن در عکاسی در شب است. لذا لنز ها با دیافراگم های بزرگ به دلیل عدد دیافراگمی بزرگتر بهترین لنز برای عکاسی در محیط های تاریک بوده و البته نسبت به لنز های دیگر معمولا گران تر است.

این مطلب را از دست ندهید   شارژ باتری دوربین

تعیین دیافراگم بر اساس شرایط محیط نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد و آسیب به آن باعث افت شدید کیفیت و وضوح تصاویر می شود. اگر نمی دانید لنز دوربین سونی شما برای عکاسی در چه شرایطی مناسب تر است با کارشناسان نمایندگی های آن مشورت نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =