دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فیلتر UV چیست و چه عملکردی دارد؟

بسیاری از عکاسان حرفه ای امروزه برای حفاظت بیشتر از لنزهای دوربین خود، از فیلتر های UV استفاده می نمایند؛ فیلتر فرابنفش یا یو وی در واقع از برخورد اشعه فرابنفش نور خورشید به لنز دوربین جلوگیری می کند. البته در گذشته برای افزایش کیفیت و رزولوشن تصاویر ثبت شده در دوربین آنالوگ کاربرد داشته، چون فیلتر کردن نور فرابنفش تاثیر مستقیمی بر وضوح عکس ها دارد.

اجزای تشکیل دهنده ی این فیلتر عبارتند از: شیشه ی ضد نور اشعه فرابنفش که دورن رینگ فلزی قرار گرفته، این حلقه ی فلزی علاوه بر دارا بودن ساختاری برای اتصال به جلوی لنز، تعیین کننده اندازه فیلتر نیز می باشد. وجود فیلتر هایی با اندازه های متنوع باعث شده بتوان از آن برای محافظت لنز های مختلف دوربین سونی استفاده نمود.

فیلتر یو وی در دوربین های سونی چگونه عمل می کند

بسیاری از دارندگان دوربین آنالوگ در گذشته، برای حل مشکل عکاسی در روزهای آفتابی یا ارتفاعات زیاد از فیلتر های UV استفاده می نمودند؛ چون در آن زمان ها به دلیل افزایش نور فرابنفش خورشید، کیفیت عکس ها به شدت افت کرده و معمولا هاله ای آبی رنگ بر روی تصاویر ظاهر می شد. این مشکل بخاطر حساسیت بیش از حد دوربین های آنالوگ قدیمی به پرتوهای یو وی بوده و دوربین های دیجیتال سونی فاقد این ایراد هستند.

اما از آنجا که ورود این پرتو ها به داخل دوربین، به مرور باعث آسیب جدی سیستم های داخلی گردیده، لذا حفاظت از تجهیزات داخلی دوربین، دلیل دیگر و مهم تری برای استفاده از آن فیلتر یو وی در دوربین های جدید می باشد؛ علاوه بر این بسیاری از کارشناسان معتقدند، این فیلتر ها کیفیت تصاویر را به طور چشمگیری افزایش داده و ابزاری ضروری برای ثبت عکس های شارپ تر می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   ریست کردن دوربین

تغییر رنگ تصویر ثبت شده با فیلتر UV، باور غلط رایج بین عکاسان مبتدی است؛ اما امکان عبور نور آبی از این فیلتر، نه تنها تاثیری در رنگ عکس ها نداشته، بلکه باعث ثبت تصاویری عالی با رنگ های طبیعی می گردد. همچنین نوع پوشش بکار رفته در این نوع فیلترها، اجازه عبور نورهایی با طول موج کمتر از 420 داده و از مشکلاتی مانند  Ghosting (شبه وارگی) و Flare (پرتو های اضافه) تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

مزیت نصب فیلتر یو وی بر روی لنز دوربین

اولین و مهمترین مزیت فیلتر های یو وی حل مشکل شبح وارگی تصاویر، زمان عکاسی در شرایط آب و هوایی خاص مانند ارتفاعات می باشد؛ خطای Ghosting در واقع بر اثر افزایش طیف نور های فرابنفش در آسمان آبی ارتفاعات رخ داده که باعث افت شدید رزولوشن عکس می گردد؛ در نتیجه فیلتر شدن این پرتوها با حل مشکل شبح وارگی به ثبت تصاویری با کیفیت کمک شایانی کرده، لذا افراد حرفه ای هنگام عکاسی در نور آفتاب شدید، حتما فیلتر یو وی به همراه دارند.

شاید شما نیز متوجه نورهای آبی در عکس های روزهای آفتابی شده اید، این مشکل به دلیل افزایش طیف نورهای آبی آسمان رخمی دهد؛ نور آبی در بین نورهای مرئی، طول موجی نزدیک تر به طیف پرتو های بنفش و فرابنفش داشته، بنابراین این نورها هم مانند یو وی اثر بدی بر وضوح عکس ها می گذارند و باعث به وجود آمدن مشکلی به نام Flare می شوند. پوشش به کار رفته در فیلتر های یو وی جدید، علاوه بر پرتوهای فرابنفش مانع عبور نورهایی با طول موجی نزدیک به یو وی، مانند نورهای آبی شده، در نتیجه ی این مزیت جالب، مشکل فلر در ارتفاعات به راحتی حل گردید.

این مطلب را از دست ندهید   نرم افزار ریکاوری درایو بیتلاکر M3 Bitlocker

فیلتر UV چیست

مقرون به صرفه نبودن تعویض لنز دوربین موجب شد، علاوه بر استفاده از مزیت های ساختاری فیلتر یو وی، از آن برای حفاظت بیشتر لنز در برابر عوامل محیطی کمک بگیرند؛ گردو خاک از جمله خطرناک ترین عوامل محیطی آسیب زننده به لنز دوربین بوده چرا که با نفوذ آن به سیستم های داخلی باعث از کار افتادن بسیاری از قسمت های دوربین شده؛ همچنین افزایش احتمال خش افتادن بر روی بخش بیرونی لنز، هنگام پاک کردن این ذرات ریز، خود دلیل دیگری برای ضرورت استفاده فیلتر UV  می باشد.

کاهش خسارات ناشی از زمین خوردگی، دیگر اثر مفیده بکار گیری فیلتر در دوربین ها است؛ هنگام سقوط از ارتفاع یا زمان جابه جایی دوربین، آسیب به عناصر جلویی لنز بسیار محتمل بوده، لذا بیشتر کارشناسان حرفه ای بر این باورند، با خرید فیلتر برای لنز می توان از خرابی های بزرگی در آینده، پیشگیری نمود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =