دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قارچ خوردگی لنز دوربین جیست؟

محافظت از دوربین خود در مقابل خرابی های نشات گرفته از قارچ خوردگی لنز دوربین برای جلوگیری از آسیب مادامالعمر به آن یک قدم بسیار ضروری میباشد و چنانچه آن را فراموش بکنید، رشد قارچ امکان دارد برای همیشه به عنصرهای شیشه‌ای داخل لنز شما ضررهای جبران ناپذیری برساند.

قارچ یک میکرو ارگانیسم زنده و با ویژگی رشد میباشد که امکان دارد درون لنز دوربین شما بوجود بیایید و رشد بکند. این قارچ معمولا در بسترهای رطوبت دار بوجود خواهد آمد و معمولا ضررهای ناشی از آن بسیار کم میباشد اما اگر مراقب آن نباشید امکان دارد به طور کامل لنز شما را از کار بیاندازد.

تمیز کردن قارچ در بخش های خارجی لنز بسیار راحت میباشد اما پیش از اینکه زیادی جلو برویم میبایست آن را از میان بردارید. تشخیص قارچ روی عنصرهای درونی لنز بسیار نمشکل میباشد و برای تمیز کردن آن به یک تکنسین حرفه ای نیازمند خواهید شد. برای این عمل لنز میبایست به شکل کامل باز بشود، پاکسازی انجام گیرد و دوباره سر هم بشود که یک پروسه‌ی پرخرج محسوب خواهد شد.

به این خاطر ممعانعت از رشد قارچ روی لنز روش بسیار عالی تری نسبت به پاک کردن آن میباشد. همانگونه که اشاره کردیم در صورتی که از رشد قارچ جلوگیری نکنید، امکان دارد به لنز شما ضررهای جدی وارد بکند چرا که این نوع قارچ سبب خوردگی شیشه‌های لنز خواهد شد. بعد از پاک کردن نیز روی لنز شیارهایی باقی میماند و روی روش ردش شدن نور از درون آن موثر میباشد.

تمیز کردن همیشه لنز

بسیاری از عکاسان تنها عناصر جلویی لنز و یا فیلترهایی که روی آن‌ها قرار دارد را پاک خواهند کرد. ولی تمیز کردن همه ی لنز با بهره برداری از یک پارچه میکروفایبر خیس راه بسیار عالی تری میباشد. به خصوص اگر در محیط های خشک و مرطوب در حال عکسبرداری باشید. رطوبت جو و عرق دست‌های شما تاثیر بسیاری روی رشد قارچ میگذارند.

این مطلب را از دست ندهید   دوربین پیشرفته سونی RX100 II

بهره بردن از پارچه‌ی میکروفایبر از باقی ماندن پرزهای پارچه بر روی لنز ممعانت میکند. بعد از اینکه لنز خود را با بهره برداری از یک پارچه‌ی نم‌دار تمیز بکنید، از یک پارچه‌ی خشک نیز برای تمیز کردن بیشتر آن بهره برداری بکنید. ونیز بهره برداری از سشوار با دمای پائین نیز به تبخیر هر چه رطوبت از روی بادی لنز شما یاری میرساند.

به هیچ وجه برای خشک شدن لنز آن را زیر نور خورشید نگیرید چرا که این عمل سبب بوجود آمدن مشکلات دیگری میشود.

نگه‌داری از لنز داخل یک جعبه‌ی خشک با ژل سیلیکا

یک جعبه‌ی محفوظ از هوا جایی بسیار استاندارد و عالی برای نگه داشتن لنزهای خود میباشد. نگه داشتن همه ی لوازمی که در اختیار خود دارید درون کیف دوربین کار بسیار ساده ای میباشد ولی در حالتی که آن‌ها را همان جا نگه‌داری بکنید و قطعا قرار گرفتن آن تحت تاثیر مرطوب بودن بسیار زیاد میباشد.

قرار دادن مقداری ژل سیلیکا هم کمک می‌کند تمام رطوبت باقی مانده جذب شود. عموما درون لوازمی که تهیه میکنید بسته‌های کوچکی از ژل سیلیکا تعبیه شده است اما این بسته‌ها برای حفاظت از لنز در مقابل قارچ کافی نمیباشد. ژل سیلیکا را میشود به شکل آنلاین در حجم‌های زیاد خریداری بکنید. پیشنهاد می‌کنیم ژلی را خریداری بکنید که چندین مرتبه قابل بهره برداری باشد. رنگ این ژل بعد از جذب رطوبت از آبی به نارنجی تغییر خواهد کرد. و بعد میشود با چند دقیقه قرار گرفتن آن درون مایکروفر با دمای پایین آن را خشک بکنید.

این مطلب را از دست ندهید   دوربین سونی α6400

در حدود یک فنجان ژل سیلیکا که درون یک جوراب قرار گرفته است و به صورت محکم گره زده شده به شما کمک می‌کند لوازم خود را درون جعبه خشک بکنید. البته میبایست یقین داشته باشید که درون جوراب هیچگونه سوراخی وجود نخواهد داشت.

ظروف نگه‌داری غذا که به خوبی بسته خواهند شد هم بسیار مفید میباشند. از این ظروف میشود برای نگه داشتن دوربین‌ها و لنزهای قدیمی‌تری که از آن‌ها بهره برداری نمی‌کنید یاری بطلبید و هر چند وقت یک بار ژل سیلیکای درون آن را با بهره برداری از مایکروویو خشک نگه دارید. یک انتخاب مستحکم تر و البته پرهزینه تر جعبه‌ی پلیکان میباشد. این جعبه‌ی دوربین مقاوم وقتی که بسته میشود صدرصد در مقابل نفوذ هوا مستحکم میباشد. بسته به ابعاد جعبه ممکن است نیاز باشد مقدار بیشتری ژل سیلیکا داخل آن قرار دهید.

قرار گرفتن لنزها در مکان دارای تهویه

چنانچه که یک اتاق با تهویه مطبوع در دسترس خود دارید نیز میشود از آن برای نگه داشتن لنزها و دیگر لوازم خود بهره برداری بکنید. تهویه مطبوع اضافه بر اینکه هوای درون اتاق را خنک نگه خواهد داشت بلکه سبب کم شدن رطوبت نیز میشود. عموما نمیبایست دمای اتاقی که لوازمتان درون آن قرار گرفته است بسیار سرد باشد. در صورتی که در منطقه های گرم زندگی میخواهید کرد ، این مسئله امکان دارد مشکل‌ساز باشد و بعد از بیرون بردن لنزها از خانه، دچار مه گرفتگی خواهد شد.

وقتی که لنز خیلی سرد باشد و بعد آن را به یک مکان گرم بیاورید، چگالش و جمع‌شدگی رطوبت بسیار زود اتفاق خواهد افتاد و میبایست منتظر بمانید که این مه از میان برود تا بشود به عکسبرداری مشغول بشوید.

این مطلب را از دست ندهید   بهترین برنامه برای بازیابی فیلم دوربین

بهره برداری از رطوبت‌گیر

رطوبت‌گیر یکی از لوازم در خانه میباشد که رطوبت هوا را جذب خواهد کرد. این دستگاه سبب سرد شدن هوای درون اتاق نمیشود ولی هرگونه رطوبت موجود در هوا را از میان برمیدارد. روشن کردن رطوبت‌گیر برای چند ساعت در یک اتاق کوچک که داخل منطقه های مرطوب قرار گرفته است، عموما برای از میان بردن رطوبت کافی میباشد. این وسیله عموما قابل جا به جایی میباشد و بسیار از لوازم تهویه مطبوع کم هزینه تر میباشد. و نیز این وسیله برق کمتری نیز مصرف خواهد کرد.

بهره برداری از کابینت رطوبت‌گیر

این کالا یک لوازم اختصاصی میباشد و کارایی آن حافظت از لنز و دوربین در مقابل قارچ میباشد. کابینت رطوبت‌گیر عموما یک کابینت با در کاملا شیشه‌ای میباشد که در اندازه های متفاوتی تولید خواهند شد تا توانایی آن را داشته باشند تا از لوازم شما در مقابل قارچ و… جلوگیری بکنند. و نیز این لوازم به صورت دیجیتالی مدیریت خواهند شد و شما توانایی آن را خواهید داشت تا آن‌ها را بسته به محیط تنظیم بکنید.

کلام آخر

نگه داری از لوازم ارزشمند شما یک اصل بسیار مهم میباشد. نمایان شدن قارچ و جرم درون لنز مورد نظر شما یک مسئله بسیار ناراحت کننده میباشد. هزینه کردن بر روی یک راه استاندارد برای محافظت از لوازم شما بسیار کم خرج تر از پاک کردن و تعمیر لنز میباشد.

اگر شما نیز راه های دیگری برای جلوگیری از آسیب دیدن به لنز سراغ دارید آن‌ را از قسمت نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 17 =