دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

هنگام بیرون رفتن و گرفتن عکس، یکی از مهمترین قوانین محافظت از لنز(های) خود است. دلایل مختلفی برای اهمیت این موضوع وجود دارد و راه های مختلفی برای محافظت از لنز ممکن است. اولاً، شما نمی خواهید لنزهای شما آسیب ببینند. آیا تا به حال در خیابان های باریک یک روستای کوچک مدیترانه ای قدم زده اید؟ به راحتی می توانید خیلی به دیوار نزدیک شوید و عنصر لنز جلویی خود را خراش دهید. آیا تا به حال با دوربین سونی غیرآب در دریا عکس گرفته اید؟ خاک یا نمک به راحتی می تواند به لنز شما نفوذ کند. اما این فقط مربوط به لنزها نیست، بلکه به دوربین سونی نیز مربوط می شود. آیا تا به حال از زیر نور خورشید بدون درپوش لنز عبور کرده اید؟ شاتر یا سنسور شما ممکن است توسط یک پرتو متمرکز نور آسیب ببیند.

از لنز(های) خود محافظت کنید

در اینجا تعدادی راه برای محافظت از لنز و دلایلی که چرا باید این کار را انجام دهید، آورده شده است.

یک فیلتر روی لنز خود نگه دارید!

همانطور که در پاراگراف اول اشاره کردم، هنگام عکاسی، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید روی لنز ارزشمند و اغلب گران قیمت خود خراشید. (نمی‌خواهید 85 میلی‌متری f1.2 L جدید خود را خراب کنید؟) مثالی که در بالا استفاده کردم قدم زدن در خیابان‌های باریک یک روستای مدیترانه‌ای بود. اما حتی در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، وقتی دوربین سونیتان را از شانه‌تان آویزان می‌کنید، وقتی دوربین سونیتان را از روی شانه‌تان آویزان می‌کنید، وقتی آن را برمی‌دارید، می‌گذارید و غیره، به راحتی می‌توانید به طور تصادفی با لنزتان به چیزی ضربه بزنید. بنابراین نکته شماره 1 اینجاست: محافظت کنید. لنز شما با فیلتر! اگر به چیزی برخورد کنید، در بدترین حالت ممکن فیلتر ممکن است شکسته شود. شما برای تعویض آن چند دلار می پردازید. تعمیر المنت لنز جلو هزینه بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت.

روی لنز خود هود داشته باشید!

اگر می خواهید حتی فیلتر خود را در برابر آسیب محافظت کنید، زیرا یکی از آن فیلترهای گران قیمت vari-ND یا یک پلاریزه کننده خاص یا یک فیلتر UV/IR با مارک لایکا برای M8 خود بود، این یکی خوب است: یک هود روی لنز خود نگه دارید. ! اگر با لنز خود به چیزی ضربه بزنید، این احتمال وجود دارد که ابتدا کاپوت ضربه بخورد و فیلتر شما آسیب نبیند. این کار با لنزهای زوم بلند که اغلب با هودهای غول پیکر عرضه می شوند، بهترین کار را دارد، اما حتی لنزهای کوچکی مانند 28 میلی متری Leica Elmarit-M را می توان با هود نصب کرد.

این مطلب را از دست ندهید   بهترین نرم افزار بازیابی عکس

درپوش لنز را نگه دارید!

اگر هود ندارید یا از فیلتر استفاده نمی کنید، در اینجا یک راه آسان برای محافظت از شیشه شما در برابر آسیب وجود دارد: درپوش لنز را نگه دارید! باز هم، اگر به طور تصادفی به چیزی برخورد کنید، کلاه شوک را می گیرد. اگر از فیلتر هم استفاده می کنید، احتمال آسیب نرسیدن به لنز را دو برابر می کنید. وقتی کاپوت روی لنزتان هم نگه می‌دارید… خوب، حدس می‌زنم می‌توانید دریفت من را بگیرید.

اما دلیل دیگری وجود دارد که همیشه روی لنز خود درپوش داشته باشید: نمی خواهید شاتر یا سنسور شما آسیب ببیند! چرا شاتر یا سنسور شما در اثر برخورد با لنز آسیب می بیند؟ همانطور که در پاراگراف اول ذکر کردم، می توان از یک تکه شیشه آسیاب شده برای بسته بندی نور استفاده کرد. اگر منبع نور بسیار قوی باشد، مثلاً خورشید، و تکه شیشه نور را در یک نقطه بسیار کوچک جمع می کند، این نقطه ممکن است بسیار داغ شود و سوراخی را در هر چیزی که پشت آن است بسوزاند.

این احتمالاً به راحتی برای یک شاتر فلزی اتفاق نمی افتد، و همچنین مشکلی برای یک DSLR وجود نخواهد داشت که در آن نور فقط توسط آینه منعکس می شود و از منظره یاب در انتهای دیگر خارج می شود. اما زمانی که سنسور در معرض دید قرار می‌گیرد، مانند دوربین سونی‌های Micro Four Thirds، می‌تواند مشکل‌ساز باشد، و قطعاً مشکل در کرکره‌های پارچه‌ای بسیاری از دوربین سونی‌های فیلم قدیمی‌تر است. و حتی اگر احتمال این امر کم باشد – این اتفاق می افتد و تعمیر آن بسیار پرهزینه خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید   چگونه عکس را از کارت حافظه فرمت شده بازیابی کنیم؟

درپوش های جلو و عقب لنز را زمانی که در کیف شماست نگه دارید!

کیف‌های دوربین سونی از مواد نرم ساخته شده‌اند، بنابراین وسایل شما به خوبی در کنار هم قرار گرفته و به خوبی محافظت می‌شوند. اما، مواد نرم عادت دارند تکه های کوچک گرد و غبار یا کثیفی را به خود جذب کنند یا از خود پرز ساطع کنند. اگر از لنزهای خود با درپوش جلو و عقب محافظت نکنید، نه تنها این مواد به شیشه می‌چسبند و در نهایت به سنسور می‌رسند، بلکه می‌توانند به داخل لنز نیز وارد شوند، جایی که بیرون آمدن دوباره از آن بسیار دشوار است. و اگر بدشانس هستید، گران است. همچنین، بسته به چیز دیگری که در کیف خود حمل می‌کنید، ممکن است در حین پرتاب شدن کیف به شیشه لنز شما برخورد کند.

لنزهای خود را در کیف جدا نگه دارید!

بیشتر کیف‌های دوربین سونی اختصاصی دارای درج‌هایی با نوار چسب هستند که می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی مرتب کرد تا محفظه‌هایی را که نیاز دارید تشکیل دهند. عاقلانه است که فقط یک لنز در هر محفظه نگه دارید. چرا؟ در نهایت کیفتان را پرتاب خواهید کرد، حتی اگر درست زمانی باشد که آن را از روی شانه خود بردارید یا آن را بالا بیاورید. حتی ممکن است به طور تصادفی آن را رها کنید.

و نمی توانید هنگام راه رفتن از حرکت وسایل داخل آن جلوگیری کنید. اگر بیش از یک لنز را در یک محفظه نگه دارید، ممکن است آنها کمی به هم نزدیک شوند و یکی یا هر دو ممکن است آسیب ببینند. این ممکن است فقط آسیب زیبایی باشد، اما اگر فراموش کردید دوباره درپوش لنز را بگذارید، ممکن است بدتر شود. و حتی اگر فقط لوازم آرایشی باشد: اگر می خواهید در نهایت یک روز دوباره وسایل خود را بفروشید، می خواهید براق به نظر برسد. اوه، و اگر کیف دوربین سونی مناسبی ندارید، راه حل ساده ای وجود دارد: لنزهای خود را در پارچه های میکروفیبر بپیچید!

این مطلب را از دست ندهید   تست لنز دوربین

یک کیسه پلاستیکی را دور لنز خود بپیچید!

چی؟ چرا باید آن کار را انجام بدهم؟ بسیار خوب، اعتراف می کنم، این واقعا زمانی معنا پیدا می کند که در مکان هایی با آب، گل، خاک یا شن زیاد عکس می گیرید. مثل در دریا یا در بیابان. اما ممکن است در نهایت به چنین مکانی برسید و می خواهید آماده باشید. اگر شن، گل یا آب نمک به لنز شما برسد، به طور بالقوه می تواند به همه چیز آسیب برساند. می تواند از فضاهای تنگ بین حلقه های زوم و فوکوس و بدنه لنز اصلی وارد شود و تمام قسمت های متحرک داخل آن را از بین ببرد. و از بیرون می تواند به شیشه برخورد کند و آن را خراش دهد. خوب، گل و ماسه، به هر حال.

 بنابراین، برای اینکه لنز خود را از چنین خطری در امان نگه دارید – اگر از قبل کاملاً در برابر آب و هوا بسته نشده باشد – ساده ترین راه برای انجام این کار این است که یک کیسه پلاستیکی دور آن بپیچید. از نوارهای لاستیکی برای سفت کردن آن استفاده کنید و فراموش نکنید که سوراخ دوم را برای دیدن لنز ایجاد کنید! در صورت لزوم می توانید فیلتر ND یا پولاریزر گران قیمت خود را با یک فیلتر UV ارزان دیگر محافظت کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =