دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بازیابی اطلاعات از هارد. رایانه ویندوزی شما از یک هارد دیسک برای ذخیره و بازیابی داده ها استفاده می کند. هارد دیسک یک دستگاه ذخیره‌سازی الکترومکانیکی است که داده‌ها را در بخش‌ها و بلوک‌ها بر روی یک بشقاب دوار با مواد مغناطیسی ذخیره می‌کند و داده‌ها به‌طور تصادفی از طریق یک سر مغناطیسی خواندن و نوشتن بازیابی می‌شوند. بخش‌های بعدی توضیح می‌دهند که چگونه اطلاعات از دست رفته روی هارد دیسک رخ می‌دهد و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا اطلاعات از دست رفته خود را از هارد دیسک بازیابی کنید.

بازیابی اطلاعات از هارد

ویژگی بازیابی اطلاعات از هارد

وقتی فایلی را در رایانه خود حذف می کنید، سیستم عامل ویندوز با نوشتن 0 و 1 تصادفی در بخش ذخیره سازی یا بلوک، فایل را از هارد دیسک پاک نمی کند. در عوض، برای سرعت بخشیدن به محاسبات، سیستم عامل به سادگی سیستم فایل هارد دیسک را به روز می کند و نشانگر فضای ذخیره سازی حاوی فایل را به عنوان رایگان علامت گذاری می کند. هر فایل جدیدی می تواند فضای ذخیره سازی رایگان را بازنویسی کند. بنابراین، پس از از دست دادن داده ها، باید فوراً استفاده از درایو را متوقف کنید تا از هرگونه رونویسی در فضای ذخیره سازی اختصاص داده شده جلوگیری کنید. پس از انجام بازیابی اطلاعات، می توانید استفاده از هارد دیسک را از سر بگیرید.

سناریوهای رایج از دست دادن اطلاعات در هارد دیسک

قالب بندی یکی دیگر از سناریوهای احتمالی برای از دست دادن اطلاعات در هارد دیسک است. معمولاً هنگامی که رایانه شخصی خود را در زمان نصب ویندوز فرمت می کنید یا یک حجم غیر بوت یا هارد اکسترنال را فرمت می کنید، از محتوای ذخیره شده آن قبل از آن نسخه پشتیبان تهیه می کنید. از دست دادن اطلاعات زمانی رخ می دهد که شما نسخه پشتیبان نداشته باشید و هارد دیسک به طور تصادفی یا عمدی فرمت شود.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه بازیابی فایل از هارد دیسک خراب

خراب شدن هارد دیسک یکی دیگر از سناریوهای از دست دادن اطلاعات است. هنگامی که هارد دیسک داخلی خراب می شود، کامپیوتر شما به دلیل آسیب در رکورد اصلی بوت یا داده های پیکربندی بوت، بوت نمی شود. برای هارد اکسترنال، خرابی در سیستم فایل آن را غیرقابل دسترسی می کند اما در مدیریت دیسک به صورت RAW قابل مشاهده است. اگر اطلاعات پارتیشن خراب شود، یک یا چند پارتیشن درایو از بین می رود. دلایل فساد می تواند قطع برق، ویروس، بدسکتورها، خروج نامناسب هارد اکسترنال، ذخیره ناقص اطلاعات روی هارد و غیره باشد.

از بین رفتن اطلاعات هارد

خرابی نیز یکی دیگر از سناریوهای رایج از دست دادن اطلاعات در هارد دیسک است. هنگامی که نرم افزار سیستم از کار می افتد، ویندوز صفحه آبی مرگ (BSOD) را پرتاب می کند و اطلاعات هارد دیسک داخلی غیر قابل دسترس می شود. همچنین، هنگامی که هر نرم‌افزار کاربردی ثابت می‌شود یا پاسخ نمی‌دهد، پایان دادن به کار با استفاده از Task Manager، داده‌های ذخیره‌نشده برنامه را ذخیره نمی‌کند، بنابراین منجر به از دست رفتن داده‌ها می‌شود.

خرابی یک سناریوی از دست دادن اطلاعات اجتناب ناپذیر در هارد دیسک است. هارد دیسک پس از طول عمر خود به طور خودکار از کار می افتد. اما ممکن است زودتر به دلیل استفاده نادرست، برق گرفتگی، آتش سوزی یا آب که بخش های بدی ایجاد می کند، به اجزای داخلی آن آسیب می رساند یا باعث مرگ درایو می شود، از کار بیفتد. از دست دادن اطلاعات ناشی از خرابی فیزیکی هارد دیسک را نمی توان متوقف کرد، اما پشتیبان گیری درایو می تواند نجات دهنده باشد.

این مطلب را از دست ندهید   روش بازیابی اطلاعات از هارد دیسک

هنگامی که به دلیل هر یک از دلایل بالا یا موارد دیگر، داده هارد دیسک داخلی یا خارجی شما از بین می رود، نگران نباشید. روش های زیر را برای بازیابی اطلاعات خود از هارد دیسک اجرا کنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه بازیابی ویدیوهای حذف شده برای همیشه از رایانه

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 12 =