دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بسیاری از فرمت های تصویری مختلف موجود است. در حالی که این به ما انعطاف‌پذیری زیادی در یافتن قالبی می‌دهد که برای استفاده مورد نظر مناسب است، همیشه مشخص نیست که بهترین قالب برای استفاده چیست. بنابراین هدف ما در اینجا ارائه راهنمایی سریع و مختصر در مورد فرمت فایل تصویری برای استفاده در زمان است.

کدام فرمت های فایل تصویری برای چه چیزی بهترین هستند؟

 

JPG / JPEG

این به رایج ترین فرمت فایل تصویر دیجیتالی تبدیل شده است که شما با آن مواجه می شوید. این به طور جهانی سازگار است و فشرده سازی مناسبی را برای پایین نگه داشتن اندازه فایل و در عین حال حفظ کیفیت تصویر ارائه می دهد. آن‌ها برای عکس‌ها، گرافیک‌های عمومی استفاده می‌شوند و پیش‌داده‌های متنی را در اختیار دارند، بنابراین می‌توانید اطلاعاتی مانند مکان، حق چاپ، جزئیات دوربین و غیره را جاسازی کنید.

بهترین کاربردها: فرمت عمومی تصویر روزمره / عکس ها / وب سایت ها / به اشتراک گذاری تصاویر به صورت آنلاین یا از طریق ایمیل

HEIC / HEIF

این یک فرمت نسبتاً جدید است، اما می بینید که معمولاً توسط دوربین های آیفون و تلفن های هوشمند جدیدتر استفاده می شود. می توانید آن را به عنوان یک JPG جدیدتر و بهتر در نظر بگیرید. از الگوریتم فشرده سازی کارآمدتری استفاده می کند که فایل های کوچکی نسبت به JPG ایجاد می کند و در عین حال کیفیت تصویر معادل را حفظ می کند. همچنین دارای پشتیبانی داخلی از ویژگی هایی مانند گرافیک متحرک و عمق بیت عالی نسبت به تصاویر JPG است. نکته قابل توجه فایل‌های HEIC/HEIF – حداقل در حال حاضر – این است که آنها تقریباً به اندازه JPG سازگار نیستند. (من راهنماهایی در مورد نحوه تبدیل HEIC به JPG و همچنین نحوه غیرفعال کردن HEIC در آیفون گردآوری کرده ام.)

این مطلب را از دست ندهید   دوربین سونی α7R

بهترین کاربردها: تا زمانی که HEIC کشش سازگاری بیشتری را به دست آورد، HEIC بهتر است به فرمت فایل مورد استفاده در دوربین تلفن شما محدود شود.

TIFF / TIF

فایل‌های TIFF معمولاً از نظر اندازه بسیار بزرگتر از JPG هستند. آنها قالب خوبی برای نسخه های اصلی هستند که در رایانه شما باقی می مانند. اما آنها برای اشتراک‌گذاری یا پست کردن روزانه در یک وب‌سایت مناسب نیستند – برای این کار خیلی بزرگ هستند.

تغییراتی برای فشرده‌سازی بدون اتلاف (ZIP و LZW) وجود دارد که به اندازه فایل کمک می‌کند، اما هنوز به اندازه فایل JPG که می‌توانند کاهش دهند، نمی‌رسند. پیش‌داده‌ای برای ابرداده و همچنین لایه‌ها وجود دارد که آن‌ها را به گزینه خوبی برای ویرایش تصویر تبدیل می‌کند. انواعی وجود دارد که راه خوبی برای به اشتراک گذاری اسناد اسکن شده متنی سیاه و سفید چند صفحه ای ارائه می دهد. از نظر عکاسی، فایل های TIFF 8 بیتی و 16 بیتی معمولا در حال استفاده هستند. فایل‌های TIFF ۱۶ بیتی رنگ‌های بسیار بیشتری را ارائه می‌کنند و بنابراین حداکثر کیفیت تصویر را برای کپی‌های اصلی عکس‌ها ارائه می‌دهند، اما اندازه فایل‌ها بسیار بزرگ است (حتی با فشرده‌سازی ZIP – هرگز از فشرده‌سازی LZW با فایل‌های TIF ۱۶ بیتی استفاده نکنید).

PNG

PNG از GIF به عنوان یک قالب وب پسند برای گرافیک ها و تصاویر با مقادیر نسبتاً ساده تونایی جایگزین شد. آنها سبک وزن هستند (یعنی اندازه فایل کوچک)، بنابراین برای مواردی مانند آرم شرکت در وب سایت ها مناسب هستند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی PNG این است که شفافیت (یا آلفا) وجود دارد، به این معنی که می‌توانید پس‌زمینه شفافی داشته باشید. هیچ شرطی برای افزودن متادیتا مبتنی بر متن وجود ندارد. و برخلاف GIF، PNG ها با انیمیشن سازگار نیستند. و معمولا PNG های 8 بیتی و 24 بیتی وجود دارد. از میان آن‌ها، رایج‌ترهایی که در استفاده روزمره مشاهده می‌کنید، PNG‌های 8 بیتی هستند که تا 256 رنگ دارند. PNG های 24 بیتی بسیاری از ویژگی های مشابه PNG های 8 بیتی را دارند اما رنگ های بسیار بیشتری در دسترس دارند.

این مطلب را از دست ندهید   دوربین سونی α7S II

اما در حالی که PNG های 24 بیتی را می توان برای عکس های دقیق استفاده کرد و همچنان کیفیت تصویر را حفظ کرد، فایل های JPG یا TIFF با حداقل فشرده سازی تقریبا همیشه گزینه بهتری هستند.

خام

فایل های RAW توسط دستگاه های ضبط دیجیتال مانند دوربین ها و اسکنرها ایجاد می شوند. آنها برای حفظ تمام داده های گرفته شده توسط سنسور طراحی شده اند. این منجر به دو چیز کلیدی می شود: فایل ها به طور کلی بسیار بزرگتر از JPG هستند و فایل های RAW برای به اشتراک گذاری بدون پردازش در برنامه های تخصصی پردازش RAW مناسب نیستند. از برخی جهات، می‌توانید به یک فایل RAW مانند یک نگاتیو قدیمی فکر کنید – قبل از اینکه آن را به کسی نشان دهید، باید کاری با آن انجام دهید.

از بین تمام فرمت‌های فایل در اینجا، RAW کمترین استاندارد را دارد. این به این دلیل است که سازندگان دوربین نسخه های اختصاصی خود را اتخاذ می کنند. در حالی که فرمت‌های RAW کاملاً به غرب وحشی ترس‌های اولیه منتقل نشده‌اند، هنوز فرمت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با تولیدکنندگان مختلف که نسخه‌های خود را اتخاذ می‌کنند و اغلب بخشی از داده‌ها را در بخش‌های اختصاصی قفل می‌کنند. نیکون از NEF یا NRW استفاده می کند. Canon از CRW، CR2 یا CR3 استفاده می کند. سونی از ARW، SRF یا SR2 استفاده می کند. Panasonic/LUMIX از RAW یا RW2 استفاده می کند. فوجی فیلم از RAF استفاده می کند. GoPro از GPR استفاده می کند. و غیره.

این مطلب را از دست ندهید   Focus در دوربین عکاسی

Adobe فرمت RAW خود را به نام DNG توسعه داد. به عنوان یک استاندارد همه کاره مشترک RAW طراحی شده است. برخی از دوربین‌ها مستقیماً از آن استفاده می‌کنند، از جمله آخرین نسل‌های آیفون‌های اپل که می‌توانند در Apple RAW ذخیره کنند. با فرمت‌های دیگر، می‌توان آن‌ها را با یک تبدیل استاندارد به DNG تبدیل کرد (ممکن است برخی از ابرداده‌های اختصاصی در این فرآیند از بین بروند) یا با جاسازی فایل RAW اصلی در ظرف DNG. این یک بحث معتبر است که آیا DNG واقعاً یک استاندارد باز است در حالی که هنوز در نهایت توسط یک شرکت انتفاعی بزرگ کنترل می شود، اما این نزدیک ترین چیزی است که ما در حال حاضر به فرمت RAW سازگار و سازگار با آینده داریم.

فرمت های RAW به طور گسترده ای در مورد استفاده یا عدم استفاده از فشرده سازی با اتلاف، فشرده سازی بدون تلفات یا عدم فشرده سازی متفاوت است. برخی ممکن است 12 بیتی باشند. بقیه ممکن است 14 بیتی باشند. همه دوربین ها به شما امکان ذخیره فایل های RAW را نمی دهند، اما امروزه اکثر دوربین های متوسط ​​و پیشرفته این گزینه را ارائه می دهند. مدل‌های سطح بالاتر معمولاً به شما انتخاب می‌کنند که آیا هنگام ذخیره فایل از فشرده‌سازی استفاده کنید یا نه و چند بیت استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط:

بازیابی داده های از دست رفته پس از تعمیر SD کارت

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هفده =