دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشکل تار شدن دوربین عکاسی سونی

زمانی که وضوح تصویر کم شده و جزئیات سوژه، به خوبی در آن دیده نمی شود، اصطلاحا  به آن تار شدن دوربین عکاسی می گویند؛ تاری دوربین باعث افت شدید کیفیت عکس های  گردیده، بنابراین قبل از عکاسی حتما لنز دوربین را بررسی نمایید؛ چون بسیاری از مواقع هنگام عکاسی متوجه آن مشکل نشده، در نتیجه همه زحماتتان هدر می رود؛ علاوه بر آن، فرصت عکاسی  یک رویداد یا منظره را برای همیشه از دست بدهید.

اگرچه خطاهای انسانی شایع‌ترین علت مواجه با مشکل تاری دوربین بوده اما خرابی سخت افزاری نیز در بروز آن بی تاثیر نمی‌باشد؛ علل سخت افزاری معمولا نسبت به خطاهای نرم افزاری مانند بهم ریختگی تنظیمات دوربین، سخت تر شناسایی شده و عیب یابی آن نیاز به مهارت بالایی دارد؛ لذا در صورتی که روش های توصیه شده در ادامه مطلب به شما کمک نکرد، پیشنهاد ما سپردن این مسئله به تعمیرکاران حرفه ای مراکز مجاز می باشد.

علت یابی تاری تصاویر دوربین سونی

 شناسایی نادرست علت مشکلات، نه تنها کمکی به حل آن نمی کند، بلکه خود باعث بروز مشکلات متعدد دیگری می شود؛ در نتیجه زمان مواجه با مشکل، پیدا کردن دلیل بروز آن مهم ترین و اساسی ترین قدم برای حل مسئله می باشد. بنابراین اگر نمی دانید چرا دوربین شما تار شده، پیدا کردن راه حل برای رفع آن، عملاً عبث و بیهوده تلاش کرده اید. دلایل شایع تاری لنز دوربین به دو دسته تقسیم گردیده و شامل مشکلات سخت افزاری مانند خرابی لنز و همچنین مشکلات نرم افزاری مانند سرعت پایین شاتر بوده اما کارشناسان دسته دیگری به علل این مسئله اضافه کرده و آن عدم آشنایی فرد با نحوه کار با دوربین عکاسی است، مانند زمانی که اشتباهی نقطه فکوس را انتخاب می‌کنند؛ لذا در ادامه به طور مفصل ترین به موارد شایع هر دسته پرداخته و راه حلی برای آن عنوان می نماییم.

این مطلب را از دست ندهید   دوربین سونی α7R III

سرعت شاتر مهم ترین دلیل نرم افزاری

کنترل میزان و زمان عبور نور به داخل دوربین توسط قسمتی به نام شاتر تنظیم میگردد، این قطعه در لنز دوربین ها به کار رفته و اثر مستقیمی بر میزان رزولوشن تصاویر ثبتی دارد؛ هر گونه خرابی در شاتر باعث ناکارآمدی آن شده، در نتیجه سرعت نور در زمان رسیدن به حسگر های داخلی کاهش یافته و این تاخیر منجر به ثبت عکسی تار می گردد. تنظیمات شاتر را به دقت بررسی نموده تا علت را پیدا کنید، اگر تغییر تنظیمات اثری نداشته و به تازگی دوربین ضربه خورده، باید به فکر تعویض آن توسط نمایندگی های دوربین سونی باشید.

شاید درست فوکوس نمی‌کنید

انتخاب زمان درست فوکوس بر روی سوژه، برای داشتن تصاویر واضح بسیار مهم و ضروریست؛ بنابراین تنظیمات نادرست فوکوس از علل رایج خطای تار شدن دوربین هاست؛ این تنظیمات معمولا اتوماتیک بر زمان فوکوس نظارت داشته و از فوکوس جلوتر یا عقب  از سوژه جلوگیری می نماید؛ لذا قبل از جستجوی تنظیمات سایر قسمت ها، دنبال علت تاری در بخش مربوط به فوکوس باشد.

از سالم بودن لنز مطمئن شوید

اگر تمام تنظیمات دوربین را بهم ریخته اما هنوز علت را پیدا نکرده اید، بهتر است سراغ ایرادات بزرگتری مانند خرابی لنز بروید؛ هر گونه آسیب به لنز اثر مستقیمی بر رزولوشن تصاویر داشته، و از مهم ترین اثرات خرابی لنز می توان به تاری عکس ها اشاره نمود. اگر چه بسیاری علت تاری مرکز یا لبه های تصویر را لنز اسیب دیده دانسته، اما تشخیص این خرابی به همین سادگی نیست و نیاز به مهارت زیادی دارد؛ افراد مبتدی باید در این مورد علت یابی و تعمیر را به اغراد ماهر بسپارند.

این مطلب را از دست ندهید   لنز دوربین E PZ 16–50 mm F3.5–5.6 OSS

ورود گرد و غبار به لنز

ورود ذرات ریز معلق در هوا به داخل لنز باعث اختلال در عملکرد آن، مانند تاری دوربین می شود؛ البته این ذرات باعث آسیب به قسمت های داخلی لنز نیز می گردد، در نتیجه نگهداری از آن در برابر گردو غبار بسیار ضروریست. امروزه فیلتر های مختلفی مانند فیلتر UV با هدف حفاظت از لنز در برابر ضربه و اجسام ریز مانند گرد و غبار طراحی شده و ابزار مناسبی برای حل مشکل تاری دوربین عکاسی می باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 14 =