دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه تمیز کردن سنسور چگونه است؟

شاهین با لکه های گرد و غبار (فلش های قرمز) که روی سنسور دوربین بودند. اگرچه رفع این نقاط با Adobe Photoshop امکان پذیر است، اما لکه ها آزار دهنده هستند و در صورت بروز چهره، چشم یا قسمت مهم دیگری از عکس می توانند یک تصویر مهم را خراب کنند. در بعضی مواقع همه عکاسان دیجیتال باید سنسور دوربین خود را تمیز کنند. مقالات و فیلم های زیادی در مورد نحوه تمیز کردن سنسور دوربین تک لنز دیجیتال (DSLR) وجود دارد و در این مقاله سعی می کنیم برخی از این منابع را با هم جمع کرده و همچنین نظر و تجربه خود را در مورد موضوع اضافه کنیم. تمیز کردن سنسور دوربین شما آنقدرها که فکر می کنید مهم نیست، چند دقیقه طول می کشد و آن را تا زمانی که مراقب باشید می تواند در هزینه شما پس انداز کند.

می توانیم سنسور را تمیز کنیم یا خیر؟

اگر تمیز کردن سنسور دوربین خود را احساس راحتی نمی کنید، می توانید دوربین خود را به یک مرکز خدمات شناخته شده منتقل کنید تا آن را به صورت حرفه ای توسط یک تکنسین دوربین با پرداخت هزینه ای تمیز کنید. قبل از بازگشت دوربین می تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد. بعضی اوقات اگر خاکی دارید که حذف آن دشوار است یا وقتی سازنده دوربین اصرار دارد سنسور را لمس نکنید بهترین گزینه است. توجه داشته باشید که سنسور فقط باید توسط یک تکنسین واجد شرایط تمیز شود، اما بسیاری از عکاسان حسگرهای خود را مرتباً بدون هیچ مشکلی تمیز می کنند.

این مطلب را از دست ندهید   تار شدن دوربین عکاسی

نکات تمیز کردن سنسور

هنگامی که جلوی لنزهای گرانبهای خود را تمیز می کنید، باید مراقب باشید که از بافت لنز مناسب نیز استفاده کنید و از پاک کردن خاک یا سایر ذرات سخت روی سطح خودداری کنید، با این حال بیشتر عکاسان این کار را بطور منظم انجام می دهند بدون اینکه حتی به آن فکر کنید. قانون طلایی این است که همیشه در مورد تمیز کردن دوربین و لنزهای خود حداقل کارهایی را انجام دهید- اگر دوربین شما دارای یک سنسور پاک کننده است، ابتدا از آن استفاده کنید – اگر این کار را انجام دادید تمام شده است. اگر کار نکند، می توانید با استفاده از یکی از روشهای شرح داده شده در زیر، سنسور را به صورت دستی تمیز کنید.

خبر خوب این است که دوربین های دیجیتال امروزی نیازی به تمیز کردن حسگر در هر مکانی در نزدیکی دوربین های دیجیتالی اولیه ندارند زیرا بسیاری از آنها در حال حاضر دارای پوشش های منفی بر روی سنسور هستند تا استاتیک را کاهش دهند و به دفع ذرات گرد و غبار منفی (دفع شده توسط Konica) کمک کنند. مینولتا). برخی از دوربین های دیجیتالی مدرن همچنین از ترکیب هوا در کنار سنسور در ترکیب با فناوری های لرزش سنسور برای از بین بردن گرد و غبار استفاده می کنند و حتی دارای تله های گرد و غبار در زیر سنسور با چسب ها برای “گیر” گرد و غبار هستند.

دستگاه های تمیز کننده ی سنسور دوربین

دستگاههای تمیزکننده سنسور خودکار به دو نوع تقسیم می شوند: 1) لرزش اولتراسونیک کریستال پیسئو که توسط المپوس اختراع شده و 2) تغییر سنسور اختراع شده توسط مینولتا. با تکنیک کریستال پیزو، فیلتر مادون قرمز که در بالای سنسور قرار دارد 35-50 کیلوهرتز (لرزش تا 50،000 بار در ثانیه) تکان می خورد و تکنیک تغییر سنسور سنسور را تا 100 هرتز ارتعاش می کند و از طول سفر بیشتری استفاده می کند.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه فرمت کردن کارت های SD ایمن

Pizeoelectricity هنگامی تولید می شود که یک کریستال “فشرده شود” اگر جریان بر روی بلور اعمال شود، باعث لرزش کریستال می شود. ساده ترین نمونه از این در دستگاه های ضبط کننده قدیمی مشاهده می شود، سوزن الماس که از طریق شیارهای رکورد سوار می شود برق تولید می کند که تقویت شده و به صدا تبدیل می شود. در دوربین های دیجیتال کریستال ها به حسگر متصل می شوند تا بتوانند لرزش و لرزش گرد و غبار را توسط جریان جریان دهند. این تکنیک توسط المپوس اختراع شده است.

آِیا دوربین های دیجیتال فشرده و تلفن های هوشمند نیاز به تمیز کردن سنسور دارند یا خیر

توجه داشته باشید که دوربین های دیجیتال فشرده و تلفن های هوشمند نیازی به تمیز کردن سنسورهای آنها ندارند مگر اینکه آنها لنزهای قابل تعویض را ارائه دهند که این حسگر را در معرض هوا قرار دهد. این در درجه اول دوربین های DSLR با لنزهای قابل تعویض است که باید تمیز شوند. می توانید با تغییر سریع لنزهای خود، گرد و غبار را به سنسور خود کاهش دهید، اجازه ندهید که دوربین در پشت آن بدون لنز یا درپوش لنز نشسته باشد، و هنگام تعویض لنزها در محیط های گرد و غبار، مراقب باشید. حتی تمیز نگه داشتن کیف دوربین می تواند به کاهش گرد و غبار در سنسور شما کمک کند.

تغییر لنز دوربین

هنگام تغییر لنز، سعی کنید سنسور را به سمت پایین نگه دارید. همچنین بسیاری از گرد و غبارهایی که روی سنسور شما مستقر می شوند، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند زیرا اندازه آنها فقط چند میکرون (میکرومتر) است. یک میکرون از 1/1000 میلیمتر است و بسته به دوربین شما، این سنسور از پیکسل هایی ساخته شده است که اندازه آنها 5-10 میکرون است بنابراین در هنگام مشاهده بزرگنمایی تصاویر، گرد و غبار ممکن است ظاهر شود. برخی از تکنسین ها از اسکوپ سنسور استفاده می کنند، و به کمک آنها می توانند غبار موجود در سنسور را مشاهده کنند. با این حال، بسیاری از گرد و غبار برای دیدن حتی با دامنه بسیار کوچک است.

این مطلب را از دست ندهید   ریست کردن دوربین
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 15 =