دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فیلتر ND یا Neutral Density چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد

امروز قصد داریم یکی از پرکاربردترین تجهیزات دوربین عکاسی را معرفی و کاربردهای آن را بررسی نماییم؛ فیلتر لنز ND علاوه بر نیاز  یک عکاسی حرفه ای، از تجهیزات موثر در افزایش کیفیت تصاویر بوده، بنابراین بسیاری از عکاسان حرفه ای داشتن آن را لازم و ضروری دانسته و همزمان با خرید لنز آن را تهیه می کنند. اگر شما نیز عادت به بررسی کامل یک محصول قبل از خرید دارید، درادامه با توضیحات کامل درباره فیلتر لنز ND، برای اطمینان از ضرورت آن برای عکاسی و تصمیم گیری برای خرید آن، به شما کمک می کنیم.

چرا باید فیلتر ND خرید؟

عکاسان با فیلترگذاری جلوی لنز دوربین معمولا یک هدف را دنبال  و آن تغییر حجم نور ورودی به داخل دوربین و تنظیم اثر نور بر سنسور های داخلی می باشد؛ فیلتر ها بسته به نوع و جنس فیلتر اثرات متنوعی بر کیفیت یا رزولوشن تصویر ثبتی، همچنین نتیجه پایانی کار داشته؛شیشه و مدل به کار رفته در فیلتر های پلاریزه یا ND   باعث عکاسی با کیفیت از آسمان آبی یا دریا و ثبت تصاویری شارپ و واضح تر از این مناظر می گردد؛ بنابراین تبدیل به محبوب ترین نوع فیلتر سبک عکاسی طبیعت یا لنداسکیپ، در میان عکاسان حرفه ای این حوزه یا طبیعت گردانی که علاقمند به ثبت تصاویر مناظر طبیعی هستند.

نحوه عملکرد فیلتر ND بر روی لنز دوربین سونی

فیلتر های لنز دوربین های عکاسی، با اثر گذاری روی سنسورهای حساس به نور، تعیین کننده شفافیت، وضوح و کیفیت تصویر، بدون ایجاد تعییری در رنگ یا جزئیات عکس ها بوده؛ فیلتر ND علاوه بر کنترل ورود نور به داخل دوربین، پلاریزه بودن آن را نیز کنترل و باعث شارپ تر شدن عکس ها گردیده؛ از دیگر فواید عکاسی با دوربین مجهز به فیلتر ND، توانایی استفاده از دیافراگم بازتر جهت مناظری با عمق میدان دید وسع تر، همچنین بالا بردن سرعت شاتر برای عکاسی در حیات وحش و سوژه های متحرک و سریع، این دو ویژگی کم نظیر، به سرعت این فیلتر را در بین افراد حرفه ای محبوب و متداول نمود.  نور زیاد روز های آفتابی مشکل دیکر افراد علاقمند به عکاسی طبیعت نیز با گذاشتن فیلتر ND به راحتی قابل حل و ثبت تصویر با حفظ کامل جزئیات و البته رنگ ها، در روزهای آفتابی را میسر می سازد.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی دوربین RX10 IV

کارشناسان برای بیان میزان نور بلوکه شده توسط فیلتر های ND از واحد اندازه گیری به نام استاپ استفاده و بر اساس آن انواع فیلتر های ND، دو ، سه، شش و ده استاپ را تعریف می کنند. استاپ در واقع تغییراتی که در حجم نور ورودی رخ داده بیان و برای تعیین این متغیر در فیلتر ها به کار می رود. البته این تغییر میزان نور ورودی علاوه بر فیلتر به سرعت شاتر دوربین نیز وابسته بوده پس اگر در این زمینه مبتدی هستید از یک کارشناس حرفه ای بخواهید آن را برای شما تنظیم و نحوه کار با آن را به طور کامل به شما آموزش داده تا مانند دیگر عکاسان از ویژگی های کاربردی فیلتر ND بهره ببرید.

در چه شرایطی لازم است لنز دوربین شما یک فیلتر ND داشته باشد

افزایش زمان نورده، هنگام عکاسی از مناظری مانند امواج دریا یا ابر های آسمان باعث تصاویری جذاب تر و شارپ تر شده، فیلتر ND ابزاری مناسب برای این منظور با بالا بردن طول مدت نور ورودی و اثر آن بر روی سنسورها در زمان عکاسی از سطح آب رودخانه، سطح نرم تر و زیباتری ثبت و موقع عکاسی از آسمان میتوان حرکات ابر ها را در عکس ها به نمایش درآورد؛ بنابراین بسیار مناسب عکتاسی سبک لند اسکایپ یا طبیعت می باشد.

امروزه وجود انواع متنوعی از این نوع فیلتر در بازار باعث سخت شدن تصمیم گیری و انتخاب نوع مناسب فیلتر ND به خصوص برای افراد مبتدی گردیده اما مشاوره با کارشناسان نمایندگی دوربین سونی می توان راه گشا و مفید برای خرید بهترین فیلتر با توجه به نیازتان می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   قارچ خوردگی لنز دوربین
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =