دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت سه فرمت JPEG، TIFF و RAW در عکاسی

زمانی که بخواهید عکس در دوربین های دیجیتال سونی ذخیره نمایید سه گزینه JPEG، TIFF و RAW  به شما پیشنهاد داده، که هر یک کاربرد و مزیت خاص خود را دارند؛ بنابراین برای انتخاب مناسب ترین نوع فایل تصاویر ثبتی،  در ادامه به بررسی مزایا و معیب هر یک پرداخته ایم.

کاربرد فرمت JPEG در عکاسی

استفاده از یک الگوریتم پیشرفته برای حذف پیکسل های اضافی بدون آسیب به عکس و فشرده سازی آن از این طریق، مهمترین دلیل رایج شدن فرمت JPEG (Joint Photographic Experts Group ) در عکاسی می باشد؛ همچنین حذف قسمت های تکراری مانند پیکسل های هم رنگ باعث شده تصویر فضای کمتری موقع ذخیره سازی اشغال نماید. پردازش های لازم برای تبدیل و فشرده سازی تصاویر بوسیله نرم افزارهای خود دوربین پس از ثبت عکس انجام و سریعا فرمت رایج JPEG را در اختیار کاربران قرار می دهد؛ البته این الگوریتم قابل کنترل و مدیریت طراحی شده چون گاهی فشرده سازی بیش از حد آن موجب افت کیفیت تصاویر میگردد.

علاوه براین علت دیگر بسیاری عکاسان برای ذخیره سازی عکس ها به شکل JPEG، مناسب بودن آن برای قرار گیری در شبکه های اجتماعی یا محیط وب. اما زمان گذاشتن تصاویر در محیط اینترنت  به دلیل ویژگی لایه بسته بودن آن،  هر گونه اعمال تغییر برروی عکس در ویرایشگرها برگشت ناپذیر و پس از ویرایش شما دیگر قادر به برگرداندن آن به حالت قبل نیستید.

مزایای و معایب فرمت RAW

عکاسان حرفه ای معتقدند نباید کیفیت و جزئیات عکس خود را فدای حجم نمود، برای همین ترجیح داده از فرمت غیره فشرده RAW استفاده تا تصاویر به حالت خام ذخیره گردد؛ هرچند این نوع فایل های فضای زیادی لازم داشته اما کیفیت بسیار عالی و نزدیک به فیلم در اختیار شما می گذارد.

این مطلب را از دست ندهید   5 ابزار رایگان برای بازیابی عکس حذف شده

مزیت دیگر محبوبیت فرمت RAW بین افراد حرفه ای، امکان ویرایش تصویر بدون اینکه اطلاعاتی از دست برود؛ بدین معنی که ویرایشگر ها با ایجاد فایل ثانویه، تغییری در فرمت خام عکس نداده و جزئیاتی از آن حذف نمی نمایند در نتیجه میتوان بروی یک عکس چندین نوع ویرایش انجام و تصاویر متنوعی خلق کنید. البته ذخیره عکس با این فرمت گاهی موجب دردسرهای زیادی  مانند: خوانا نبودن فایل های به شکل RAW برای بعضی از ویرایشگر ها و همچنین پر شدن سریع حافظه دوربین بخاطر حجم بالای فایل؛ به همین علت توصیه شده پس از ویرایش عکس در شکل RAW از آن خروجی JPEG گرفته شود.

عکاسی با فرمت TIFF

هنگامی که جزئیات بسیار مهم و نباید کوچکترین اطلاعات تصویر حین فشرده سازی حذف گردد، فرمتی با نام TIFF   (Tagged Image File Format)  بکار رفته؛ چرا که با قابلیت lossless  موجب شده زمان تصویر برداری داده های عکس به طور کامل حفظ گردد؛ به همین جهت مناسب ترین نوع فایل برای تصویر برداری پزشکی است.

اگرچه قالب TIFF برای کارهای گرافیکی به علت حجم بسیار بالای عکس کمتر مورد استقبال؛ اما انجام بعضی پروژه های بزرگ عکاسی با این فرمت ممکن بوده لذا در آن  دوربین هایی با پشتیبانی TIFF به کار می رود.

مشکل عدم پشتیبانی اکثر ویرایشگر های معروف عکس از فایل های TIFF، دلیل اصلی کاربران مبتدی برای عدم بکار گیر آن بوده چرا که نمی توان از عکس های این قالب برای محیط های وب و شبکه های اجتماعی استفاده نمود در نتیجه فایل هایی به شکل JPEG  یا RAW نسبت به آن رایج تر می باشند.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه بازیابی فایل حذف شده توسط CHKDSK CMD

فرمت JPEG، RAW و TIFF در عکاسی

همان طور که در پاراگراف های قبلی متوجه شده اید اصلی ترین تفاوت سه قالب مشهور JPEG، RAW و TIFF در عکاسی، حجم و فضای اشغال شده توسط آن ها می باشد؛ به ترتیب بیشترین حجم مربوط به TIFF و پس از آن RAW  است و عکس های JPEG کمترین فضا را برای ذخیره سازی نیاز دارند.

علاوه بر این میزان حفظ جزئیات در تصاویر تفاوت زیادی بین این سه نوع فایل ایجاد نموده به طوری که فرمت TIFFبرای عکاسی پزشکی و JPEG با کمترین جزئیات برای شبکه های اجتماعی مناسب گردیدند؛ اما RAW با داشتن جزئیات در حد اعتدال مناسب ترین شکل ذخیره سازی عکس های گرافیکی می باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =