دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

3 تفاوت مهم لنز پرایم با لنز زوم

امروزه استفاده از انواع لنز با فاصله کانونی متفاوت رایج و کمک بسیاری ثبت تصویر بهتر در شرایط محیطی متفاوت می کند.  اکثر عکاسان ترجیح داده از لنز های کیت، به دلیل امکان تنظیم آن برای فاصله های کانونی مختلف استفاده نموده؛ اما برای ثبت حرفه ای عکس ها چاره ای جز استفاده از لنز های پرایم و زوم نداشته، در نتیجه در ادامه به معرفی و کابرد ها و همچنین تفاوت این دو نوع لنز می پردازیم.

لنز پرام

لنزی که قابلیت تنظیم بر روی یک فاصله کانونی مشخص طراحی و به همین دلیل ابزارها و آپشن های کمتری داشته، اصطلاحا لنز پرام گفته می شود؛ از آنجا که تنظیمات آن بر روی ثبت عکس از یک فاصله کانونی مشخص،  متمرکز بوده لذا قادر به گرفتن عکس هایی به مراتب با کیفیت تر از لنز های کیت هستید.

دهانه دیافراگم لنز پرام نسبت به زوم بسیار بازتر شده در نتیجه با عبور نور بیشتر باعث عمق میدان کمتر زمان عکاسی می گردد؛ عمق میدان کم در عکاسی طبعیت بسیار مهم و موجب جداشدن و تمایز بین سوژه و محیط پیرامونش می شود.

اگر تنها به عکاسی در یک سبک یا ژانر خاص علامندید، که نیاز به فاصله کانونی مشخصی دارد، لنز پرایم برای شما پینهاد عالیست اما این لنز ها برای عکاسی از حیات وحش یا معماری به دلیل نیاز فاصله کانونی با دامنه گسترده تر ، مناسب نمی باشد.

لنز زوم

وجود ابزار ها و تنظیمات مختلف در لنز زوم باعث گرفتن عکس هایی با فواصل کانونی گسترده تر؛ همچنین قابلیت تعیین میزان زوم لنز و توانایی ثبت تصاویر با کیفیت از اجسام کوچک و بزرگ، آن را به یکی از محبوب ترین لنز ها در بین عکاسان تبدیل کرده است. پیچیده تر شدن و بکار گیری المان های متعدد در لنز روم باعث سنگینی و حمل ونقل سخت تر و علاوه بر آن عدم تنظیم آن روی یک فاصله کانونی خاص موجب کیفیت عکس ها نسبت به لنز پرایم گردید؛ البته از دلایل برتری لنز زوم نسبت به لنز پرام، می توان به ویژگی منحصر به فرد لنز های زوم تحت عنوان لرزشگیر اپتیکال اشاره نمود، که توانایی حذف اثر لرزش دستان هنگام عکاسی با سرعت شاتر پایین را می دهد.

این مطلب را از دست ندهید   روشن نشدن دوربین سونی

شرایط استفاده از این دو لنز چیست

اولین وجه تمایز لنز پرایم نسبت به زوم، کاربری ساده لنز های پرایم بخاطر پشتیبانی از یک فاصله کانونی و درنتیجه گرفتن عکس های با کیفیت تر است اما ویژگی های لنز زوم باعث محبوبیت آن در عکاسی از سوژه های متحرک گردیده چرا که سرعت تغییر زوم باعث ثبت سریع تر و بهتر از این نوع سوژه های می شود. در ادامه به دیگر عوامل موثر بر انتخاب لنز پرام یا زوم می پردازیم:

نور کم محیط

میزان نور ورودی به لنز تاثیر مستقیمی بر کیفیت عکس بخصوص در شرایطی با نور کم محیطی دارد، بنابراین لنز های پرایم به دلیل بازتر بودن دهانه دیافراگم نسبت به لنزم های زوم، نور بیشتری به سنسور های داخلی لنز رسانده و موجب ثبت تصاویری با کیفیت تر در این شرایط می شوند.

کنترل عمق میدان

باز تر بودن دریچه دیافراگم لنز های پرایمز یک مزیت دیگر نسب به لنز های زوم داشته و آن امان کنترل بیشتر عمق میدان و در نتیجه کاهش عمق میدان در این لنز ها می توان به بوکه ای بهتری دست پیدا کرد؛ یعنی پس زمینه را به خوبی محو کرده به طوری که تصویر سوژژه بسیار شارپ باشد. اگرچه می توان با لنز زوم نیز عمق میدان را کاهش داد اما هرکز تصاویری شارپ مانند لنزم پرام نخواهیم داشت.

خلق تصاویر خاص

همیشه محدودیت موجب رشد بیشتر است؛ این جمله در مورد لنز های پرایم به دلیل محدود در انتخاب فاصله کانونی صدق، در نتیجه به بسیاری از عکاسان مبتدی برای بهبود مهارت کادر بندی استفاده از لنز های پرایم توصیه گردیده تا بتوانند ترکیب بندی بهتری برای ثبت تصویر بدست آورند؛ همچنین این محدود باعث شده فرد برای ثبت تصویر دلخواه زوایای گوناگونی امتحان کند و این مهارت دید خلاقانه به سوژه را در فرد افزایش می دهد.

این مطلب را از دست ندهید   چگونه فایل های پاک شده را از دوربین خود بازیابی کنیم؟

اگر به تازگی شروع به عکاسی کرده و قصد دارید آن را حرفه ای یاد بگیرید پس به جای زوم راحت با لنز های زوم  از لنز پرایم استفاده و خود را مجبور به دیدن سوژه ها از زاویه دیگر کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =