دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

8 روش کاربردی برای حل مشکل گیر کردن فیلتر لنز

امروزه در سبک های مختلف عکاسی، از فیلتر های گوناگونی بر روی لنز دوربین سونی استفاده می شود؛ در نتیجه، گیر کردن فیلتر لنزها در زمان تعویض آن، تبدیل به یکی از مشکلات رایج عکاسان گردید. اگرچه پیچ نخوردن فیلتر لنز، خود مشکلی آزار دهنده است؛ اما گاهی دردسرهای بیشتری، مانند خاموش نشدن دوربین، به همراه دارد . این مقاله برای باز شدن راحت تر فیلتر لنز ها، به شما  10 راه حل ساده اما کاربردی پیشنهاد می کند.

چرا فیلتر دوربین گیر می کند؟

علت یابی درست یک مشکل موجب عدم بروز مجدد آن در آینده می شود، لذا قبل از پیدا کردن راه حل مشکل خود، به دنبال علل ایجاد آن باشید. گیر کردن فیلتر دوربین دو علت رایج دارد: بی دقتی و عجله زمان نصب فیلتر اولین دلیل بوده، چرا که باعث آسیب قسمت های مربوط به اتصال می گردد؛ اما دومین علت رایج مشکل باز نشدن فیلتر لنز، ضربه خوردن لنز هنگام عکاسی بوده، بنابراین در صورت افتادن دوربین از دستتان، پس از چک نمودن قسمت های دیگر آن، حتما فیلتر را باز و بسته نمایید، تا هرچه سریع تر متوجه این مشکل شده و برای رفع آن اقدام نمایید.

علاوه بر خطاهای انسانی گاهی شرایط آب و هوایی نیز منجر به این مشکل می شود. هوای گرم محیط، معمولا روی فیلتر های ساخته شده از جنس آلمینیوم نسبت به سایر مدل ها تاثیر بیشتری داشته؛ برای نصب درست فلتر باید زوائد دندانه ای شکل روی فیلتر و لنز، به درستی کنار یکدیگر قرار بگیرند،گرمای زیاد این زوائد اتصالی موجب جوش خوردن شده؛ بنابراین هنگامی عکاسی در مناطق بسیار گرم و دارای آب و هوای کویری، از نصب طولانی مدت فیلتر بر روی دوربین اجتناب کنید.

البته تهیه فیلتر هایی از جنس برنجی، راه حل دیگری برای مشکل جوش خوردن ساختار های ظریف اتصالی است؛ اگرچه بر این نوع فیلتر ها گرما اثری نداشته، اما این به معنی عدم بروز مشکل سفتی فیلتر نیست.

نکات مهمی که باید قبل از حل مشکل به آن توجه کنید

آموزش راه های بی خطر برای باز کردن فیلتر قفل شده، اصلی ترین هدف این مقاله بوده؛ چون هر گونه بی احتیاطی زمان حل این مشکل، آسیب های جبران ناپذیری به لنز وارد می نماید. بنا بر نظر کارشناسان لنز های مدل زوم به علت ساختار پیچیده و ظریف، نسبت به سایر لنز ها آسیب پذیر تر می باشند. نحوه صحیح گرفتن لنز هنگام باز کردن فیلتر، از شدت آسیب های وارده به لنز می کاهد. کارشناسان نگهداشتن لنز از طریق قسمت های جلویی را، مناسب ترین شیوه برای حفظ سیستم های داخلی لنز می دانند.

این مطلب را از دست ندهید   روش محافظت لنز دوربین از گرد و غبار خط و خش

اگر مهارت لازم برای کار با لنز ها را دارید، در ادامه 4 روش بی خطر برای حل معظل گیر نمودن فلتر بدون بکار گیری هیچ ابزاری پیشنهاد می کنیم:

1.ضربات آرام به فیلتر وارد نمایید

اولین و راحت ترین راه حل پیشنهادی ما استفاده از تکنیک ضربه هنگام باز کردن فیلتر است، البته منظور از ضربه در این تکنیک، کوبیدن اجسام سخت و آسیب زننده به لنز نمی باشد. لنز دوربین را با دست راست گرفته و حین باز کردن فیلتر با دو انگشت شصت و اشاره، ضربات آرام  و منظمی با دست چپ به فیلتر وارد نمایید؛ این ضربات نه تنها موجب خرابی تجهیزات داخل لنز دوربین نشده، بلکه با دادن شوک کوچکی به قسمت های اتصالی فیلتر، موجب لغزیدن و حرکت راحت تر آن ها بر روی زوائد اتصالی لنز می شود.

2. چرخاندن فیلتر با هر دو دست

روش قبلی به دلیل استفاده از یک دست، نیروی کمتری به فیلتر وارد می کند؛ بنابراین اگر موفق به باز کردن فیلتر از طریق شیوه اول نشدید، لنز را با هر دو دست گرفته و سپس تلاش به چرخاندن آن نمایید. اگر چه استفاده همزمان از دست ها، نیروی بیشتری به زوائد اتصالی فیلتر وارد کرده و به چرخش فیلتر کمک بزرگی کرده، اما در انجام آن باید بسیار دقت نمود، چون افزایش کنترل نشده نیروی وارد بر فیلتر، موجب تغییر حالت و  گیر گردن بیشتر آن می شود، لذا توصیه ما برای کنترل دقیق تر نیروی دست های کمک گرفتن از شخص دومی برای نگهداشتن لنز است.

3. از یک فیلتر دیگر استفاده کنید

بسیاری از عکاسان حرفه ای زمان قفل شدن فیلتر بر روی لنز، از شیوه Step Down Ring استفاده می کنند؛ در این روش از  فیلتر دیگری برای باز نمودن فیلتر گیر کرده کمک می گیرند؛ به این صورت که فیلتر دوم را روی اولی پیچ نموده تا نیروی به کار رفته در زمان بستن آن، موجب تغییر حالت و آزاد شدن زوائد اتصالی گردد.

این مطلب را از دست ندهید   روشن نشدن دوربین سونی

4. فیلتر را فریز کنید

برای بازکردن فیلتر ها باید نیرویی از طریق حلقه نازک دور آن به زوائد اتصالی وارد نموده، اما منبسط بودن بدنه فلزی فیلتر مانع بزرگی برای انتقال این نیرو است؛ بنابراین تنها راه ممکن منعقد یا فریز نمودن بدنه فلزی فیلتر می باشد. رطوبت ناشی از انجماد باعث آسیب به قسمت های مختلف لنز گردید در نتیجه نباید به طور مستقیم منجمد شود.

ابتدا ظرف مناسب با اندازه لنز انتخاب و با مقداری آب در فریزر قرار دهید، سپس به دقت لنز را توسط پلاستیک محکمی بسته بندی نمایید تا مانع ورود آب به داخل لنز شوید.

بعد از خارج نمودن ظرف یخ زده، لنز بسته بندی شده را از سمت فیلتر بر روی یخ قرار دهید، تا بدنه فلزی آن در تماس با یخ منقبض گردیده و راحت تر باز شود؛ اما این زمان نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد، چرا که طولانی تر شدن این مدت باعث فریز لنز و بی فایده شدن اثر این روش می گردد.

اگر در استفاده از ابزار مهارت لازم را دارید علاوه بر روش های بالا، 4 راه دیگر می توان به شما پیشنهاد داد:

5. به وسیله آچار فیلتر را باز نمایید.

همیشه مشکلات رایج موجب طراحی ابزاری کاربردی برای حل آن گردیده، طراحی ابزار علاوه بر راحتی موجب افزایش دقت شده و از آسیب های بیشتر جلوگیری می نماید؛ به همین دلیل برای آسان تر  باز کردن قفل فیلتر ها ابزاری ارزان به نام آچار فیلتر طراحی نموده اند. آجارها فیلتر معمولا بر حسب اندازه دهانه لنز و جنس بکار رفته درآن دسته بندی شده و هر نوع آن مخصوص به فیلتر خاصی می باشد؛ انواع آچارهای روکش پلاستکی به دلیل چسبندگی بیشتر آن با بدنه فیلتر، از سایر آچارها محبوب تر می باشد.

6.از نیروی اطحکاک صفحات زد لغزش مانند پد موس کمک بگیرید

نیروی جنبشی قسمت های اتصالی در زمان چرخش فیلتر یکی از دلایل ناکارآمدبودن نیروی وارده بر بدنه فیلتر است، این نیروی جنبشی زمان حرز شدن پیچ برای خنثی کردن این نیروی جنبشی نیاز به نیروی دیگری داریم؛ به همین دلیل نیروی حاصل از اصطحکاک فیلتر با صفحات ضد لغزش به گار گرفته شد.  روش کار به این صورت بوده که لنز از سمت فیلتر بر روی پد موس قرار گرفته و با اعمال فشار اقدام به باز کردن آن می نماییم .

این مطلب را از دست ندهید   5 راه برای محافظت از لنز دوربین لنزهای

7. باند یا کش های پلاستیکی

نوارهای پلاستیکی مانند کش ها جایگزین مناسبی برای آچار فیلتر بوده، این کش ها باید متناسب با اندازه فیلتر و همچنین از جنس محکمی باشند، استفاده از باند های پلاستکی بسیار رایج تر از آچار فیلتر بوده، چون نیروی وارده از طرف یک کش محکم به بدنه فیلتر گاهاً چند برابر آچار ها برآورد شده و همین مسئله باعث کارآمد تر بودن آن گردید. روش قرار گیری صحیح کش های پلاستیکی بر روی فیلتر به این صورت است که فقط بدنه فلتر را بپوشانده و تماسی با خود لنز ندارد.

8. نوار گافر

بعضی از افراد با تجربه برای حل مشکل گیر کردن فیلتر از ابزار سودمند دیگری به نام گافر استفاده می نمایند، این ابزار در واقع نوار پارچه ای ضد لغزشی بوده که به دور حلقه فیلتر پیچیده می شود و با کشیدن سمت آزاد نوار نیروی لازم برای باز شدن قفل فیلتر اعمال می گردد. البته استفاده از این روش نیاز به تسلط ابزاری زیادی دارد، چرا که وارد نمودن نیروی بیش از حد توسط گافر باعث خسارات جبران ناپذیری به لنز می گردد.

تمام روش های ابزاری و غیر ابزاری گفته شده اگر چه در ظاهر بی خطر به نظر رسیده، اما هر گونه بی احتیاطی زمان انجام آن ها،  موجب آسیب دیدگی شدید لنز دوربین شده؛ بنابریان اگر مشکل گیر کردن فیلتر لنز دوربین، برای اولین بار برای شما اتفاق افتاده، حتما با یک کارشناس مجرب مشورت نموده یا کنار یک فرد حرفه ای اقدام به حل آن کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 14 =