دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فاصله کانونی لنز در دوربین های سونی

برخی به غلط بر این باورند، فاصله کانونی ربط به اندازه لنز داشته و دو لنز با فاصله کانونی یکسان قطعا طول برابری دارند، اما با مقایسه دقیق متوجه این مسئله، که این فاصله در واقع یک مقیاس فیزیکی نیست خواهید شد. فاصله کانونی نه تنها به اندازه و قطر عدسی لنز ربطی نداشته بلکه تعیین کننده یک فاصله نوری بین سنسور داخلی دوربین و نقطه همگرا شدن پورتوهای تابیده به لنز می باشد؛ این فاصله که بیانگر اندازه مرکز اپتیکی لنز تا سنسورهای حساس به نور بوده در حالتی که لنز روی فوکوس بی نهایت تنظیم، اندازه گیری و با واحد میلی متر بیان می شود.

اندازه زاویه دید و میزان فوکوس روی سوژه تعیین کننده فاصله کانونی مناسب است در نتیجه فاصله کانونی برای ثبت تصاویری زیبا از مناظر بیعیت بسیار متفاوت با زمانی که قصد عکاسی از یک سوژه در فاصله نزدیک دارید. برای مثال عکاسی با لنزی دارای فاصله کانونی 17 باعث ثبت تصاویری با پس زمینه بزرگ و سوژه ای با وضوح کمتر می گردد اما لنز های 200 میلی متری نه تنها موجب شارپ تر شدن و تمایز بهتر سوژه از پس زمینه اطراف شده، بلکه پس زمینه کمتری به عکس اضافه می نماید؛ بنابراین برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است.

انتخاب فاصله کانونی نیاز به دانش و تجربه بالایی داشته و خطا در تصمیم گیری باعث ثبت تصاویری بی کیفیت می گردد لذا در ادامه با 5 نوع فاصله کانونی متداول در لنز ها آشنا و نحوه صجحیح استفاده از آن ها به شما معرفی می گردد.

این مطلب را از دست ندهید   قابلیت دوربین کامپکت فول فریم

لنز اولترا واید و فیش آی با فاصله کانونی 8 تا 14 میلی متر

اگر علاقمند به ثبت مناظر طبیبعی با زاویه بسیار گسترده یا اصطلاحا سبک پانورما هستید لنز اولترا واید به دلیل فاصله کانونی 8 تا 14 میلی متری این امکان را به شما داده تا عکاسی با دید خیلی وسیع را تجربه و عکس هایی ایده آل از طبیعت یا رویداد های خاص بگیرید. البته فاصله کانونی کم این لنز به دلیل قدرت فوکوس کم روی سوژه تصویر، باعث شده فیلم برداری از وضوح پایینی برخوردار و برای این کار بسیار نامناسب باشد.

لنزهای واید با فاصله کانونی 14 تا 35 میلی متر

فاصله کانونی بیشتر لنز واید به نسبت لنز های اولترا موجب شده علاوه بر عکاسی طبیعت برای عکاسی از مناظر دیگر مانند عکاسی از گروه ها و تهیه تصاویر مستند نیز کارایی داشته و بتوان تصویری با کیفیت در فاصله کانونی بین 14 تا 35 عکاسی کرد.

لنز استاندارد با فاصله کانونی 50 تا 60 میلی متر

بسیاری از عکاسان مبتندی به دلیل اینکه با سبک های مختلف عکاسی هنوز آشنا نبوده از لنز های استاندارد استفاده می نمایند چرا که بخاطر زاویه دیدی نزدیک به چشم انسان و همچنین فاصله کانونی 50 تا 60 میلی متر در هر سبک عکاسی کاربرد دارد.

لنز تله فوتو با فاصله کانونی 85 تا 135 میلی متر

لنز تله به دلیل قابلیت عکاسی از سوژه های دور با زاویه دید نزدیک، محبوب ترین لنز در بین عکاسان سبک پرتره و حیات وحش است. البته به دلیل فاصله کانونی 85 تا 135، میزان فشرده سازی تصویر به طور چشمگیری بالا رفته لذا برای عکاسی از انسان در بعضی مواقع نامناسب بوده چون کمی تصویر را غیر طبیعی ثبت می کند.

این مطلب را از دست ندهید   تنظیم Eye AF دوربین

لنز سوپر تله با فاصله کانونی 300 میلی متر و بیشتر

عکاساان حرفه ای برای ثبت سوژه هایی با فاصله دور در حیات وحش معمولا لنز سوپر تله را به دلیل فاصله کانونی بیشاز 300 بکار برده تا علاوه بر کیفیت بتوانند به راحتی روی سوژه مورد نظر زوم نمایند؛ قدرت بالای این لنز در عکاسی نماهای دور، دوربین را تبدیل به یک تلسکوپ  کرده است. بسیار مهم با توجه به ژانر عکاسی خود فاصله کانونی متناسب با سوژه را پیدا و خالق عکس های ایده آلی باشید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =