دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

3 دلیل رایج برای استفاده از هود لنز

هود لنز دوربین عکاسی چیست

اگرچه هود لنز از نظر عکاسان مبتدی کاربردی جز زیبایی یا حرفه ای جلوه کردن ندارد، اما افراد حرفه ای استفاده آن را ضروری و از ملزمات واجب برای ثبت تصاویر با کیفیت دانسته؛ دلایل زیادی برای گذاشتن هود بر روی لنز دوربین عکاسی وجود داشته که در ادامه به 3 دلیل رایج بین عکاسان با تجربه می پردازیم تا بیشتر با لزوم استفاده از آن آشنا شوید.

دلایل استفاده از هود لنز دوربین عکاسی

میزان نور متفاوت محیط در عکاسی از طبیعت، باعث طراحی ابزاری برای کنترل نور رسیده به لنز دوربین شده تا علاوه بر کمک به گرفتن عکس های با کیفیت تر، از سیستم های داخلی دوربین نیز محافظت کند. هودها یکی از ابزار مفید برا کنترل و مدیریت نور محیط در شرایط آب و هوایی متفاوت، همچنین به منظور حفاظت بیشتر از دوربین عکاسی طراحی گردیده است. اما اینکه چطور باعث ثبت عکس با کیفیت یا محافظت دوربین شده، سوالی که جلوتر به آن جواب می دهیم.

مانع ورود نورهای اضافی می شود

خطای Flare زمانی اتفاق افتاده که نور زیاد از حدی به سنسورهای داخلی دوربین تابیده و باعث افت کیفیت تصویر گردد؛ شاید تغییر زاویه عکاسی کمی کمک کننده باشد اما بهترین کار، استفاده از ابزاری به عنوان سایبان می باشد؛ البته به کار بردن فیلترهای نامناسب نیز این مشکل را شدت داده چون مانع خوبی برای اشعه های UV نور خورشید نبوده و اصطلاحا میزان پوشش anti UV فیلتر کمی دارد، بنابراین نورهای بنفش و فرابنفش بیشتر از آن عبور کرده و باعث بروز خطای فلر در زمان عکاسی می گردد.

این مطلب را از دست ندهید   دوربین پیشرفته سونی RX100 II

هرچند با خلاقیت در می توان از خطای فلر برای خلق تصاویر خاص بهره برد اما گاهی شدت نور به قدری زیاد که چاره ای جز گذاشتن هود ندارید؛ در واقع هود دوربین با قرار گیری بر روی لنز درنقش یک آفتاب گیر، مانع از ورود نورهای خارج از کادر می گردد.

بالا بردن کنتراست تصاویر

خطای Flare نه تنها با مخدوش کردن قسمتی از تصویر سوژه باعث افت کیفیت عکس گریده بلکه با بهم ریختگی و تغییر رنگ های موجود در عکس باعث کنتراست بسیار پایین تصاویر می شود؛ کنتراست درواقع اشاره به میزان تمایز رنگ ها از یکدیگر به طوری که بیننده به راحتی رنگ های تصویر را تفکیک کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که هودها با جلوگیری از تابش نورهای پراکنده و اشعه های سردگردان محیط به لنز، اثر قابل توجهی بر میزان کنتراست تصاویر ثبتی داشته، در نتیجه تبدیل به ابزاری محبوب بین عکاسان حرفه ای گردید؛ برای مقایسه این اثر بر روی عکس ها کافیست در یک زاویه و شرایط نوردهی اقدام به عکاسی با و بدون هود کرده و شاهد تاثیر چشمگیر هود بر کنتراست عکس های خود باشید.

مانع آسیب به لنز می شود

 امروزه بکارگیری فیلتر UV برای محافظت از لنز امری رایج، چرا که مانع رسیدن اشعه مضر فرابنفش به تجهیزات داخلی دوربین و محافظت در برابر آسیب های احتمالی می گردد؛ اما استفاده از هود در کنار فیلتر نه تنها باعث افزایش این اثر حفاظتی در برابر پرتوها های فرابنفش گردیده بلکه مانند یک سپر از آسیب هایی مانند ریختن برف و باران، خراش و ضربه در شرایط آب و هوایی بد نیز پیشگیری می کند.

این مطلب را از دست ندهید   لنز دوربین E 70–350 mm F4.5–6.3 G OSS

در چه شرایطی داشتن هود لنز الزامیست

هرچند نصب هود لنز به دلیل مزیت حافظتی آن در برابر نور فرابنفش و حوادث احتمالی در زمان عکاسی واجب؛ اما اگر نمیتوانید همیشه آن را کنار دوربین خود داشته باشید؛. در ادامه شرایط و زمان هایی که هود را تبدیل به ابزار پرکاربرد برای عکاسان حرفه ای کرده را عنوان می نماییم:

هنگام عکاسی از سوژه های با نور پس زمینه زیاد مانند زمانی که نور خورشیر از پشت آن به شما می تابد، یا سوژه در نزدیکی یک منبع نوری قوی قراردارد می توان با نصب هود مانع تابش این نورهای اضافی به لنز گردید؛ همچنین زمان عکاسی در شب ثبت تصاویر با کیفیت از خیابان، ماشین ها و ساختمان ها به دلیل نور لامپ های اضافی محیط، تنها با هود ممکن است البته به دلیل فلش زدن دوربین و جلوگیری از خطای فلر نیز آن را روی دوربین نصب می نمایند.

اگر هنوز نسبت به لزوم آن برای عکاسی حرفه ای تر شک دارید می توانید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =