این یک سوال رایج است و پاسخ آسانی ندارد. حقیقت این است که تصاویر تار توسط عوامل بسیاری ایجاد میشوند – بنابراین اگر عکسهای شما تار هستند، تشخیص دقیق مشکل اغلب دشوار است. به همین دلیل این مقاله را نوشتم. من 10 دلیل اصلی را لیست می کنم که چرا شما با عکس های تار مواجه می شوید.
روش رفع تارشدن تصویر
از شما می خواهم این لیست را با دقت مرور کنید. ببینید آیا یکی از دلایل برجسته است یا خیر. و سپس تغییرات لازم را انجام دهید! شانس این است که اگر بتوانید مشکل را برطرف کنید، در کمترین زمان ممکن تصاویر واضحی می گیرید. بیایید مستقیماً وارد شویم و با بزرگترین دلیل تار بودن عکسهایتان شروع کنیم:
-
سرعت شاتر شما خیلی پایین است
سرعت شاتر بسیار پایین عامل شماره یک عکس های تار است. ممکن است فکر کنید میتوانید نیم ثانیه کاملاً ثابت بمانید، اما من به شما اطمینان میدهم که افراد کمی در دنیا هستند که میتوانند.
در واقع، بیشتر افراد فقط میتوانند دوربین سونیی را در محدوده 1/160s تا 1/80s نگه دارند (اگرچه این میتواند بسته به فاصله کانونی لنز، و همچنین اندازه، فناوری لنز و سطح تغییر کند. بزرگنمایی).
هنگامی که دوربین سونی خود را در دست می گیرید، برای جلوگیری از تاری ناشی از لرزش دوربین سونی، این قانون کلی را به خاطر بسپارید:
سرعت شاتر شما باید متقابل فاصله کانونی لنز شما باشد.
بنابراین اگر از لنز 60 میلی متری استفاده می کنید، سرعت شاتر شما باید 1/60 ثانیه یا بیشتر باشد. با یک لنز 200 میلیمتری، حداقل از 1/200 ثانیه استفاده کنید. با یک لنز 400 میلی متری، حداقل از 1/400 ثانیه استفاده کنید.
(هرچه طول لنز شما بیشتر باشد، لرزش دوربین سونی بیشتر می شود، بنابراین لنزهای تله فوتو به سرعت شاتر بسیار سریع تری نیاز دارند.)
برخی از لنزها و دوربین سونی ها دارای فناوری تثبیت کننده تصویر هستند. اکنون، تثبیتکننده تصویر معمولاً به شما امکان میدهد حداقل سرعت شاتر خود را حدود 3 تا 5 استاپ کاهش دهید، بنابراین میتوانید یک لنز 60 میلیمتری را از محدوده 1/8 ثانیه در دست بگیرید. اما برای اطمینان همیشه باید محتاط باشید و عکس های اضافی بگیرید.
-
عدم استفاده از سه پایه
اگر لرزش دوربین سونی را تجربه میکنید و نمیتوانید از سرعت شاتر سریعتر استفاده کنید (به دلیل شرایط کم نور)، یا نمیخواهید از سرعت شاتر سریعتر استفاده کنید (زیرا عمداً میخواهید چیزی را در دوربین سونی محو کنید. قاب)، سپس باید دوربین سونی خود را به روش دیگری ثابت کنید.
و ما به شدت توصیه می کنیم از سه پایه استفاده کنید. حتی زمانی که نوردهی های یک ثانیه یا بیشتر را شماره گیری می کنید، دوربین سونی شما را کاملا ثابت نگه می دارد. اگر سه پایه بیش از حد ناخوشایند است، یک مونوپاد را در نظر بگیرید که یک گزینه فشرده تر و انعطاف پذیرتر است.
همچنین، هنگامی که از سه پایه استفاده می کنید، تثبیت کننده تصویر ضروری نیست و حتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، بنابراین ایده خوبی است که عادت کنید وقتی دوربین سونی خود را روی سه پایه قرار می دهید، هر IS را خاموش کنید.
-
تکنیک بد نگه داشتن دوربین سونی
برای بهترین ثبات، موقعیت عکاس رسمی را تمرین کنید:
بایستید و پاهای خود را کمی از هم باز کنید، یکی به سمت جلو حرکت کرده و محکم بکارید تا بدن خود را از راست به چپ و پشت به جلو ثابت کنید. با نگه داشتن لنز از زیر دوربین سونی را با دست چپ خود حمایت کنید و از دست راست خود برای گرفتن دستگیره استفاده کنید و دکمه شاتر را به آرامی فشار دهید. آرنج های خود را محکم به سینه خود بچسبانید و به جای صفحه نمایش زنده از منظره یاب استفاده کنید (نگه داشتن دوربین سونی روی صورت به ثابت نگه داشتن آن کمک می کند).
برخی از عکاسان حتی تا آنجا پیش میروند که به تنفس و ضربان قلب آنها گوش میدهند و مراقبت میکنند که عکس بین نفسها و ضربانها را برای حداکثر پایداری شلیک کنند.
-
دیافراگم شما خیلی باز است
اندازه دیافراگم عمق میدان را تعیین می کند، یعنی اینکه چه مقدار از تصویر در فوکوس است. و این تاثیر مستقیمی بر وضوح عکس شما دارد.
هنگامی که یک لنز فوکوس را پیدا می کند، روی یک فاصله خاص به نام صفحه فوکوس قفل می شود. بنابراین اگر روی مثلاً 15 فوت فوکوس کنید، هر چیزی که 15 فوت دورتر از دوربین سونی است حداکثر وضوح را خواهد داشت و هر چیزی که در جلو یا پشت آن هواپیما باشد شروع به محو شدن خواهد کرد. قدرت این جلوه تاری – یعنی سرعت کاهش وضوح – به دیافراگم بستگی دارد.
اگر از دیافراگم باز مانند f/2.8 استفاده کنید، عمق میدان بسیار کم خواهد بود. این اثر با لنزهای با فاصله کانونی بیشتر بزرگتر می شود. بنابراین اگر از یک لنز تله فوتو استفاده میکنید و دیافراگم آن f/2.8 است، ممکن است فقط یک برش نازک از تصویر در فوکوس واضح وجود داشته باشد. اما اگر از دیافراگم کوچکی مانند f/11 یا f/18 استفاده کنید، عمق میدان بزرگتر خواهد بود. بیشتر تصویر واضح خواهد بود.
انتخاب دیافراگم مناسب به نوع تصویری که می خواهید ایجاد کنید بستگی دارد. اما اگر میخواهید همه چیز را در کادر تا حد امکان واضح نشان دهید، سعی کنید از یک دیافراگم کوچک (که توسط یک عدد f بزرگتر مانند f/11 یا f/22 تولید میشود) استفاده کنید.
توجه داشته باشید که یک دیافراگم کوچک نور کمتری را وارد می کند، بنابراین برای جبران باید از سرعت شاتر کمتری استفاده کنید. اولین مشکل این لیست را ببینید!
-
عدم استفاده از فوکوس خودکار
این روزها دوربین سونی ها پیچیده هستند. پس بگذارید کاری را که در آن خوب هستند انجام دهند! دوربین سونی ها هم با سوژه های ثابت و هم سوژه های در حال حرکت، فوکوس فوق العاده ای را انجام می دهند.
آیا فوکوس خودکار کامل است؟ نه، و بعداً در این مقاله، چند بار بحث خواهم کرد که فوکوس دستی واقعاً مفید است. اما به طور کلی، فوکوس خودکار راه حلی است.
-
روی لنز یا جلوی آن آشغال وجود دارد
یک لکه بزرگ روی لنز شما بر وضوح تصویر شما تأثیر می گذارد. و اگر یک فیلتر پلاستیکی ارزان را جلوی لنز خود قرار دهید، کیفیت تصویر را نیز کاهش می دهد.
پس از تمیز بودن لنز خود مطمئن شوید. و مطمئن شوید که تمام فیلترهای شما با کیفیت هستند. اگر همیشه با فیلتر UV عکاسی میکنید و مدام عکسهای تار میگیرید، سعی کنید چند عکس بدون فیلتر بگیرید تا ببینید آیا کیفیت شیشه بر تصاویر شما تأثیر منفی میگذارد یا خیر.
-
کیفیت لنز ضعیف
مبتدی ها دوست دارند عکس های تار خود را به گردن اپتیک خود بیندازند، اگرچه لنز بد به ندرت مشکل ساز است. همانطور که گفته شد، کیفیت لنز می تواند تفاوت ایجاد کند، و گاهی اوقات لنزهایی را پیدا می کنید که واقعاً نرم هستند. و برخی از لنزها ممکن است در مرکز شارپ باشند، اما در گوشهها و لبههای تصویر تار شوند، یا در دیافراگمهای خاص واضح باشند، اما در برخی دیگر کمی مبهم باشند. هر لنز شخصیت منحصر به فردی دارد که ممکن است برای نوع کاری که انجام می دهید مفید باشد یا نباشد.
همچنین شایان ذکر است که هر لنز یک “نقطه شیرین” دارد – دیافراگم خاصی که در آن بهترین عملکرد را دارد. این معمولاً در وسط محدوده دیافراگم آن، حدود f/8 یا f/11 است.
لنزهای با فاصله کانونی ثابت معمولاً واضحترین هستند، اگرچه حمل دو یا سه لنز به جای یک زوم همه منظوره، همیشه راحت نیست.
مقالات مرتبط:
لنز دوربین FE 600 mm F4 GM OSS